24e dag Filippi - Reisverslag uit Alexandroupolis, Griekenland van klaas panhuis - WaarBenJij.nu 24e dag Filippi - Reisverslag uit Alexandroupolis, Griekenland van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

24e dag Filippi

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

17 Maart 2007 | Griekenland, Alexandroupolis

Gisteravond heb ik op een terras een ander boek gepakt dan degene waaraan ik al dagen verslaafd ben (‘De lange weg naar vrijheid’ van Nelson Mandela) Ik heb deze keer een stuk in de bijbel gelezen (een compacte , goed leesbare en met mooie kaarten erin, kortom een echte reisbijbel, waarvoor dank Corn) en nl de brief van de apostel Paulus aan de Tessalonicenzen. Ik had weliswaar gisteren Thessaloniki niet bezocht maar ik sloot niet uit dat er wel iets geschreven zou kunnen zijn over naastliggende steden. Nou dat was zeker het geval ; Filippi lag vandaag binnen handbereik en daar had Paulus kennelijk ‘mishandelingen en beledigingen te verduren gehad’ dus dat boeide extra.
Overigens heeft Paulus , met name op zijn 2e en 3e reis veel plaatsen in Turkije aangedaan die ik waarschijnlijk ook zal passeren, oa Efeze, dus wie weet zoek ik nog meer aanknopingspunten.
Filippi was de moeite waard en hoewel ik Pompei bij Napels al eens bezocht (en zeker mooier vond omdat het veel groter is en er meer in tact is) vond ik Filippi een extra dimensie hebben door Paulus zijn bezoek. De oudste overblijfselen van Filippi dateren van ca 300 jaar v. Chr. Het is bijzonder om te zien hoe toen al gebouwd werd en ik vraag me telkens weer af hoe die grote loodzware blokken graniet al zo hoog verwerkt konden worden. Zouden er toen al katrollen geweest zijn?
Buiten een buslading Amerikanen (van een seminarie uit Texas) was er helemaal niemand, dus k heb foto’s kunnen maken zonder toeristen er bij op.


Facts:

Totaal gereden: + 190 = 4580 km
Totaal getankt: 765 ltr
Temp max 20 gr

Verrassingsdoos Ernst (dank, heb ik je meter al vaak en met plezier gebruikt)

  • 17 Maart 2007 - 10:22

    Yvonne:

    Zitten net te lezen terwijl jij dag 24 erbij zet... prachtige avonturen hoor.Nog even en je bent Europa alweer uit, hoewel met dit 'tempo' zal Turkije ook nog wel een 'paar' dagen duren.
    groetjes
    Ron en Yvonne

  • 17 Maart 2007 - 14:08

    Jan& Aly:

    Hoi Klaas, wat een mooie foto's en wat schrijf je mooie verhalen het is erg leuk om het te lezen en volgens ons geniet je mateloos xxx Jan & Aly '

  • 17 Maart 2007 - 16:00

    Floor:

    Goede vriend Klaas,jouw reisbijbel geeft je mooie herkenbare plaatsen en panorama's.Ik geniet met je mee.
    Maar ontdek ,herken en erken op jouw fantastische reis ook de geestelijke waarden en rijkdommen in je,waarover je kunt lezen in de Grote Bijbel.Ook dat boek zal aan je besteed zijn.
    Heb een reuze reis verder.

  • 17 Maart 2007 - 16:19

    Steven En Annet:

    Hoi Klaas, geweldig om jou te kunnen volgen, je verhalen blijven nieuwsgierig naar het volgende. Als we je auto op de foto zien moeten wij gelijk aan Lili denken, stukje rijden in de tuin :-)
    Veel plezier verder en geniet.

  • 17 Maart 2007 - 16:21

    Alfred:

    Ha die Klaas,
    Een paar dagen geen tijd gehad, maar nu weer bijgelezen. Je geniet kennelijk van je reisavontuur, nou wij hier ook via jou schrifturen en foto's.
    Hou je haaks!

  • 18 Maart 2007 - 08:12

    Ralf:

    het is spannend jou te volgen en van dag zijn Lenie nichtje en vriend oog naar jou kant vertrokken voor een jaar met de zelfde merk auto , ik wense jou verder alles goede en gezondheit

  • 18 Maart 2007 - 10:21

    Tallien En Rob:

    Klaas, we genieten volop van je verhalen. Als je straks in Turkije bent, vind je ook zulke aansluitingen met de bijbelverhalen. Wij deden zo een van de reizen van Paulus. Ook de hartelijke groeten van Wim en Corrie, ze bezoeken Leni nog even voor ze gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 217218

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: