278e dag Nog 5 nachten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van klaas panhuis - WaarBenJij.nu 278e dag Nog 5 nachten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

278e dag Nog 5 nachten

Door: klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

05 December 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Allereerst even de volgende puntjes.
1. Dit is niet het laatste bericht.
2. Het was per ongeluk dat ik recent 3 berichten verwijderde.
3. Via mijn mailbox kreeg ik enkele reacties op het Calabash-verhaal. De strekking van die mails is dat ik kennelijk met 2 maten meet(oftewel dat ik naief ben). Onlangs nog veel commentaar op ontwikkelingshulp in de geest van ‘het helpt niet, men wordt passief, komt het geld wel goed terecht, de helpers varen er wel bij’. En nu wel enthousiast voor Calabash. Hoe zit dat nu? Zijn genoemde bezwaren voor Calabash dan niet van kracht??

Ik begrijp deze vraag. Strikt genomen zijn die bezwaren hier ook, maar gelukkig
slechts zeer ten dele, van kracht.
Ik hoef niet lang na te denken over de reden van mijn enthousiasme.
Het gaat hier om de aller-,allerarmste wijken, waar dus de meest kansloze mensen
wonen. En alleen de kinderen worden geholpen. Daarnaast kent Calabash veel meer
vrijwilligers dan betaalde krachten. Dat maakt voor mij het verschil.

Inmiddels al weer ruim anderhalve week alleen op pad en nog een paar dagen te gaan.
Alleen reizen is ook niet slecht, je komt dan tot andere ontmoetingen en andere gesprekken.
Maar ik ben het reizen nu zat, ik zie uit naar de 10e december.

De afgelopen week heb ik mijn ogen uitgekeken naar de gevolgen van de enorme regenval van 2 weken geleden. In Wilderness bijvoorbeeld is de camping waar Floor en ik stonden, een enorme zooi. Het grasveld wat er zo fraai bij lag, is veranderd in een zandbak met veel troep erin en de camping is gesloten.
Het strand ligt vol met drijfhout. De rivieren spuwden het uit in de oceaan en de oceaan legt het weer terug op het land. Het hoogseizoen (dwz de zomervakantie; kerst in korte broek dus) staat over 2 weken voor de deur, dus dat wordt nog hard werken.

En hard werken brengt me meteen op het volgende. Ik sprak met een manager van een groot metaalbedrijf. Ondanks de hoge werkeloosheid in SA laat hij mensen uit China komen omdat die veel beter presteren. Hij vertelt me dat 10 Afrikanen evenveel presteren als 1 Chinees of 1 Europeaan. (dat lijkt extreem, maar als er 10 Afrikanen op een bouw staan is het niet ongebruikelijk dat er slechts 1 werkt) Bovendien had hij 70% afkeuringen van zijn laswerk wanneer het door Afrikanen was gelast. Wat moet je daar nou mee????

De verkiezingen staan voor de deur en het is spannend. Gaat Mbeki zijn 3e termijn in, of zal Jacob Zuma hem voorbijstreven. Dat laatste lijkt er nogal op. Het is prettig dat kranten in de Afrikaanse taal goed te begrijpen zijn, zo volg je eea van dag tot dag
Een aantal (blanke) mensen dat ik de laatste weken spreek, is veel positiever over de huidige regering dan degenen waarover ik onlangs schreef.
Ik geloof toch met hen dat het beter gaat met SA. Ik heb mijn beeld, zoals geschetst in een eerder verhaal, dus bijgesteld.
Duidelijk is dat er een zwarte middenklasse is ontstaan. In grote winkelcentra waar we 4 jaar geleden uitsluitend blanken zagen, winkelen nu meer zwarte dan blanke mensen. Daarnaast zijn er enorm veel grote (wegen)bouwprojecten gaande en bovendien zijn er veel townships vervangen door wijken met betere woningen.
Nog steeds zijn er problemen te over, zoals bijv de allerarmste klasse, met een hoog percentage aids en werkeloosheid. En corruptie is er ook nog steeds. Voor de boeren lijkt de toekomst ongewis omdat landonteigening een item is.
Een van de grootste verwijten die men Mbeki maakt is dat hij collega Mugabe van Zimbabwe zijn gang heeft laten gaan met het om zeep helpen van zijn land. Naast een eigen bevolking van 48 miljoen mensen telt SA 17 miljoen vluchtelingen uit buurlanden (bron ABSA), waaronder veel uit Zimbabwe. Dat lijkt teveel voor een natie met meer dan genoeg eigen problemen.

Zondag heb ik 2 erg leuke ontmoetingen.
In Montagu rijdt een Toyota Landcruiser met NL nummerplaat voor me. Ik passeer em en houdt hem staande. Peter Jansen uit Haarlem, ook 60, ook alleen en ook zijn Toy bij RV4WD in Harderwijk gekocht, heeft zijn auto permanent in SA staan en gaat een paar keer per jaar 3 maanden toeren. Van 10 tot 3 wisselen we, steeds de schaduw zoekend, veel info en ervaringen uit en we bewonderen elkaars auto’s en snufjes.

In Franschhoek stopt er een auto naast me en Jordy en Willemijn, beiden erg sympathiek, stappen uit. Twee jaar geleden hun banen opgezegd en vanuit NL, ook met een Toyota en ook via de oostzijde van Afrika, naar hier gekomen en gebleven met de bedoeling een eigen bedrijf te starten. Dat is hun goed gelukt. Je zou haast zeggen dat het ook niet anders kan met zoveel ondernemingszin en durf. Daarnaast schreef Willemijn onlangs het boek ‘Kaapstad’ dat werd opgenomen in de Dominicusreeks. Dat is dus niet niks. Zij kennen ook veel koppels die 2 jaar geleden ‘mijn’ reis maakten, zoals bijv Betty en Gerard, wier website (exploring the world) ik vaak raadpleegde ivm mijn voorbereidingen. Dinsdag bezoek ik hen in hun studio in Longstreet, alles oogt vlot en professioneel. Zelfs stageaires ontbreken niet. Een van hen is Arnold Posthumus jr uit Harderwijk, de zoon van.
Wederzijdse (naams)herkenning in Kaapstad. We leven in een kleine wereld.

De laatste week staat geheel in het teken van de terugreis. De voorbereidingen daarvoor staan weliswaar niet in verhouding met die van de heenreis, maar toch.
Tot nu toe vond ik op internet geen schip van Dar es Salaam naar Italie, daar zal ik nog een poosje naar blijven zoeken, evt zelfs straks thuis. Maar voor het geval ik em uiteindelijk niet zal vinden, moet ik wel een alternatief klaar hebben, bijv Kaapstad-Lissabon of Antwerpen.

  • 05 December 2007 - 08:45

    Floor:

    Nog 5 nachten
    met Afrika gedachten.
    Voorbij is dan je droomreis.
    5 Keer nog dromen,
    het zal wel goed komen.
    Vreugd opweg naar huis?

    Veel blije energie de laatste dagen Klaas.Groeten, kijk naar je uit.

    Floor op 5 december.


  • 05 December 2007 - 09:15

    Yvonne En Ron :

    Afscheid nemen doet pijn,maar er is ook weer een weerzien, met iedereen die van jouw verhalen genoten heeft.
    Klaas nog een paar fijne dagen. Geniet nog even van de mooie zonsondergangen!
    Nog even van het Afrikaanse land!
    Nog even van niets moeten!
    nog even Genieten!
    Goede reis terug en tot ziens
    Yvonne en Ron

  • 05 December 2007 - 09:39

    Jan & Aly:

    Hoi Klaas, onvoorstelbaar, de tyd is omgevlogen, nog maar een paar dagen en je komt weer thuis. Wat een tegestellingen kent het land waar je npg even vertoeft, er zullen vele discussies losbarsten de komende weken. Lieve Klaas geniet nog even. Thuis zit Lenie met smart op je te wachten. Veilige thuis komst xxxxAly

  • 06 December 2007 - 20:42

    Frederik Boon:

    Klaas, geniet van de laatste momenten in africa en neem deze tot je laatste snik mee!

  • 07 December 2007 - 16:28

    Marleen:

    Dag Klaas,

    Misschien is MSC, Mediterranean Shipping Company (Italiaans),nog een idee voor de verscheping van je kar? Zij zijn of waren de grootste particuliere rederij van vrachtschepen ter wereld en varen veel op Afrika. (Ze hebben ook enkele cruiseschepen, waarop ik destijds werkte - je weet wel, van de Achille Lauro, dus lekker safe ;-)
    Heb je verhalen vanaf Nicols reis grotendeels gevolgd en lees ook af en toe een stukje terug. Fantastisch!!!

    Goede terugreis alvast, wie weet tot gauw.
    Groeten, Marleen

  • 07 December 2007 - 18:51

    Piet Van Loo:

    een goede terug reis zal wel even wennen zijn in ons koude landje.
    vond het echt leuk om tevolgen al de mooie verhalen en foto's.
    groetjes.

  • 09 December 2007 - 21:49

    Richard:

    Dag Klaas,

    Goede reis en wel thuis. Blij je weer te kunnen zien.

  • 10 December 2007 - 11:03

    Markus En Belinda:

    Klaas, raar idee, dat ook jij bijna klaar bent. Iedereen met wie we hebben gereisd is nu al thuis of weer aan het werk en wij toeren nog rond. Heel veel plezier weer terug in Nederland. Geniet van al het Nederlandse dat wij nog even zullen missen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 217645

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: