19e dag Albanie - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van klaas panhuis - WaarBenJij.nu 19e dag Albanie - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

19e dag Albanie

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

13 Maart 2007 | Macedonië, Ohrid

Het stukje naar Albanie is kort maar wel aardig,beetje Limburgs qua landschap en ‘wel wat’ armoediger.
De grenspassage naar Albanie is een pracht festijn. Een Oudere (soortgenoot dus) douane vindt mijn kar wel boeiend en lijkt veel te willen weten,maar eigenlijk wil hij zijn eigen verhaal kwijt ,dus zodra Kenia met parken aan de orde komt ,schakelt hij snel om. Hij is onlangs (3 jaar geleden) 4 weken gratis naar een vriend in Bristol/Engeland geweest en is daar naar een park (volgens mij gewoon een dierentuin) (maar vooruit ,verschil moet er ook zijn) geweest en heeft voor het eerst tijgers gezien. Ja , hij was uitgenodigd door die vriend omdat hij ook postzegelverzamelaar was.?????????? (zeker een thema-verzamelaar:alleen zegels met wilde dieren). Ondertussen roept een ander met mijn paspoort in zijn handen: he mister Klaas: doorrijden naar de volgende slagboom. Roept de Oudere vervolgens: no,no,no,ik ben nog aan het praten met mister Klaas. Uiteindelijk moet de auto echt de berm in en moet ik mee naar het kantoor van de Oudere. Daar hebben we alleen nog over voetbal gesproken en ook dat was leuk. Wat doet Johan Cruyff nu en waarom is hij niet de trainer van het Nederlands elftal. Ik heb hem uitgelegd dat hij dat indirect wel is,maar dat begreep ie geloof ik niet helemaal.
Al met al had ik weinig last van de douane ,maar korter dan de normale procedure heeft het vast niet geduurd. Wel hadden 2 Ouderen een genoeglijk uurtje.

Albanie heb ik te kort gezien om daar een goed beeld van te geven,maar het viel erg mee met de chaos. Het doet niet veel onder voor Montenegro,terwijl M. volgens mij op het punt staat toe te treden tot de Europ Unie (of heb ik dat mis?) Natuurlijk liepen er allerlei soorten beesten los op de weg. Schapen,geiten en kippen zijn in dit soort landen vrij normaal maar ezels,koeien,paarden en zelfs varkens vind ik wat anders. De wegen zijn niet geweldig ,maar na alle verhalen vielen die ook mee. En armoede is er zeker wel ,maar daarentegen zag ik ongewoon veel restaurants die allemaal behoorlijk vol zaten (leek op die Italiaanse gewoonte op zondagmiddag: de hele familie gaat uit eten) Kortom;grote verschillen hier, ook bijv te zien aan de autosoorten, veel dure exemplaren en veel barrels. Overigens is het landschappelijk een mooi land.
Inmiddels begrijp ik nu waarom zowel de ANWB als het Ministerie van Buitenlandse zaken afraadt om in het donker te rijden: sommige auto’s rijden zonder licht om over paard/ezel en wagen maar helemaal niet te spreken.

Facts:

Totaal gereden: + 265 = 3665 km
Totaal getankt: + 34 = 610 ltr (gelukkig wordt de diesel nu steeds goedkoper)
Temp max dag 19 24 gr

Grens Albanie 3440 km
Grens Macedonie 3650 km

Verrassingsdoos Hinke (in tegenstelling tot de kalender valt jouw 13e maand niet van zijn plek)

  • 14 Maart 2007 - 12:52

    Stefan:

    Je verwart me Klaas: wat is een 'limburgs' landschap? Carnavalsasperges in een heuvelachtig landschap? Mooie foto's! Ben wel jaloers. Nog wat lokale woorden geleerd? Kak djela?

  • 14 Maart 2007 - 20:00

    Tallien Bos:

    Klaas, we hadden gehoopt je ergens in Istanbul te treffen vorige week, maar jij geniet op de Turkse manier, t.w. yavas (langzaam). Veel plezier en tot schrijfs uit Vaassen

  • 14 Maart 2007 - 22:48

    Sierk Noordbruis:

    Klaas, je hebt een pracht vrouw en een geweldige zaakwaarnemer. Alles goed geregeld. Pracht auto. Vandaag net gekeurd de rest staat nog op het programa (beurt en alarm).
    Hoop je nog eens samen met je vrouw te ontmoeten. Veel respect voor je kracht en stijl.

    Wij wensen jullie een hele fijne reis, samen doch nooit alleen.


    Vr.gr. Lilian Alberts en Sierk Noordbruis

  • 15 Maart 2007 - 19:19

    Greta En Jan:

    Beste Klaas,

    We hebben alle berichten gelezen en de foto's bekeken mooi om je zo te volgen en contact te houden
    "Eenzaam maar niet alleen"
    Goede reis verder.
    groeten Greta en Jan

  • 15 Maart 2007 - 21:15

    Frederik Boon:

    Klaas, De wereld is zoooo mooie via jou ogen..ik beleef het mee.

    Mijn trip naar Lapland was ongelofelijk leuk. Ijs-hotel een ervaring apart. Op slechts 200km van de noord pool met helikopter gevlogen. Temperatuur -18 celcius. Honden-slee een belevenis evenals sneeuw scooters.

  • 16 Maart 2007 - 12:14

    Trees:

    hoi Klaas
    Wat een belevenissen zeg maar hoezo oude mannen?
    De veslagen zijn mooi en interresant,en Italie trekt nu nog meer.
    goede reis en tot schrijvens.groeten uit de Vecht.
    fam. Hendriks

  • 16 Maart 2007 - 18:49

    Jan Van Den Berg:

    Dag Klaas, Je maakt wel de reis van je leven, en geeft ons de gelegenheid heerlijk mee te reizen en het gevoel te krijgen, altijd al gewild en het gebeurt nog ook. Je vertelt er de goeie verhalen bij. Hoe reageren de bewoners/passanten op zo'n Nederlander alleen, maar in een prachtige kar?
    't Ga je goed en blijf het ons vertellen,
    groet Willy en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 217231

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: