Watson Lake - Reisverslag uit Watson Lake, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu Watson Lake - Reisverslag uit Watson Lake, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

Watson Lake

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

01 Oktober 2013 | Canada, Watson Lake

Na 2 keer op een parkeerplaats te hebben overnacht nu gelukkig weer een camping, dwz met stroom, wifi en een functionerend toiletgebouw.
Gisteren geen enkele camping kunnen vinden en de dag ervoor een waar alleen stroom was, maar geen wifi en geen open toiletgebouw. En dan nog 35 dollar durven vragen; dan maar niet.

Dat was behoorlijk wennen zaterdag om weer alleen verder te moeten trekken. Meestal is het gevoel van geen zin meer hebben om verder te gaan de volgende ochtend verdwenen maar deze keer duurde het een dag langer. En dat terwijl het weer zaterdag beter was dan alle dagen die we in Alaska waren. Vrijwel de hele dag zon en heldere lucht. Dus veel moois kunnen zien. Naarmate de middag verstreek werd het toch aanzienlijk kouder en ook de sneeuw kwam weer met bakken uit de lucht. Zondag was echt koud en mistig. Niet leuk. Zelfs het (luister)boek 'De aanslag' van Harry Mulisch, hoe goed ook, trok me er niet doorheen. Vanochtend deed de zon in Whitehorse dat gelukkig wel en daarmee begon weer een prachtdag. Helaas was Cor Smits niet thuis, kennelijk is hij inmiddels aannemer geworden. Ik had hem graag getroffen om te horen hoe het met zijn jachtplannen is gegaan.
Daarna snel opweg.
Het grootste deel van de route van vandaag had ik al met Else in tegenovergestelde richting gereden, maar ik heb me geen minuut verveeld. Eigenlijk wel aardig om een dag op een bekende weg te rijden, want het is duidelijk nog kleurrijker geworden. Was het landschap enkele weken geleden groen, geel en beetje rood, inmiddels is er bruin en donkerviolet bijgekomen. En meer wit, door de sneeuw.
Vandaag het plan verlaten om zo snel mogelijk naar beter weer te rijden. Morgen toch maar weer een omweg maken, nl de Cassiar Highway. Kost zeker een dag extra, maar deze route is (volgens het boekje)(en bij mooi weer) zeker mooier dan de Alaska Highway

Gisteren dus USA voorlopig weer achter me gelaten. Wat verlopen veel zaken daar toch anders dan bij ons (in Canada overigens ook, maar net iets minder)
Waarom blijft men in USA toch steken in miles, gallons, graden Fahrenheit, etc. Doorgaans kan ik aardig snel rekenen, maar toen een Amerikaan vroeg wat mijn auto verbruikte moest ik toch even nadenken. Wij rekenen in 1 ltr op .. km, zij op .. gallon per 100 miles; dat zijn toch 3 berekeningen ineen.
Nog iets 'geks': jachtgeweren zijn in elke sportzaak zonder probleem te koop maar in sommige restaurants moesten we onze ID of paspoort tonen om een glas wijn te kunnen bestellen.
Gemeen hebben Alaska en Yukon dat er veel seizoenswerk is. Ik schreef al vaker over bedrijven die in september de deur sluiten, maar het gaat nog veel verder. Veel mensen vertrekken ook gedurende de winter. Met de camper naar Californie of naar hun 2e huis in een zuidelijker staat/provincie.
Het beeld op een highway in het noorden verandert totaal door de vele sluitingen. Vaak staat er een plaatsnaam op de kaart en de plaats omvat dan 1 bedrijf, zijnde een benzinestation, een winkel, een motel, een restaurant en een camping. Als dat bedrijf dan wordt gesloten zou je kunnen stellen dat het dorp in de winter is gesloten is.

Een bijzondere ontmoeting had ik vandaag in Teslin. Ik wilde even facetimen in een restaurant en zag daar een fiets staan met stickers uit NL erop.
Binnen zat fietser Dirk en begeleider Wouter. Begonnen in het uiterste noorden van Alaska en onderweg naar Zd Amerika. Naast de sportieve uitdaging is het doel geld te verzamelen voor projecten in Zd Amerika. Symphatieke jongens met een sympathieke missie. Zie http://99percentride.org. Ik heb absoluut respect voor deze mensen die hun baan en hun huis opzeggen en zich vervolgens inspannen om de wereld een beetje beter te maken. Hoop dat aantal van 'mijn lezers' dat ook vindt en even op hun website zal gaan kijken.


  • 01 Oktober 2013 - 18:22

    Jack Dejager:

    Hi klaas

    Glad to hear that you are finding NA nice and different
    It is to bad that I missed you when you knocked on our door because I would have gone with you all the way to the end ( that is if you would have allowed me to ) I am jealous of you

    About the foto ( Vak werk) a friend of me build a cottage 2years ago in the simmelar style
    I would like to send some foto's of it to you, but to your home email so it will not fill up your comp, on the road

    Looking forward to the next verslag and foto's

    Jack

  • 02 Oktober 2013 - 18:46

    JE LIEVE NICHT CORRIE:

    KLAAS WIJ ZIJN NU BIJ GERHARD+KLARA OP TEVREDE....IK HEB JE HELE REIS GELEZEN+VIND HET GEWELDIG INTERESSANT WAT JE ALLES BELEEFT.....BEN OOK BLIJ DAT ELSE BIJ JE WAS+ ZIJ HEEFT ER NATUURLIJK OOK VAN GENOTEN...ALLES IS ZO MOOI...AL DIE FOTOS....DAT GEEFT ONS EEN IDEE WAT ER ALLES TE ZIEN IS..KLAAS WIJ WAREN NOG IN POLAND VOOR 2 WEKEN+TOEN VOOR EEN DAG IN BERLIN+ OOK WEER NAAR HOLLAND..WE WAREN VOOR 2 NACHTEN IN AMERSFOORT...OOK EEN LEUKE DORPJE MET AL DE WINKELTJES IN HET ,OUDE, DORP....LIEVE KLAAS GENIET JE REIS VERDER +WILLEN GRAAG MEER OVER JE REIS LEZEN.......HEEL VEEL LIEFS VAN MIJ,JE NICHT CORRIE+STEPHEN EN OOK GERHARD+KLARA DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG KLAAS XXXXDENKEN NOG VEEL AAN DE HEERLIJKE DAGEN IN HOLLAND,BELGIE+POLANDXXXXX

  • 03 Oktober 2013 - 03:29

    Karin Schlimme:

    Hoi Klaas, wat was het leuk je te ontmoeten vandaag en je verhalen te horen! Ik had graag een wijntje met je gedronken bij de gletcher om het mooie uitzicht te vieren! Helaas wilde mijn reisgenoot verder! Hij zag je nog bij de Twin Falls, ik niet! Sorry dat ik niet zwaaide! Wij zitten nu in Fort Telkwa RV park, helaas langs een drukke weg, maar mét wasmachines :-(
    Ik wil graag je reisverslag volgen! Heb je ook een email adres? Tot horens! Karin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 1159
Totaal aantal bezoekers 217697

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: