Zo maar een dag (waarop ik slechts 60 km reed) - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu Zo maar een dag (waarop ik slechts 60 km reed) - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

Zo maar een dag (waarop ik slechts 60 km reed)

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

05 Oktober 2013 | Canada, Williams Lake

0500 u
of ik ben uitgeslapen of ik hoor teveel auto's. het blijkt het laatste te zijn.
dat heb je wanneer je je auto op een parkeerplaats aan de snelweg zet, weliswaar in een stadje (Hazelton) maar dat maakt niet uit qua verkeer.
het is nog pikdonker en in mn 'slaap'kamer is het 2 gr. in mn ouwe trouwe slaapzak is het 38 gr, dus de keuze is snel gemaakt.
0730 u
meer of min verslapen, snel eruit en direct weg hier.
er staat nog een camper naast me (en wat voor een). de parkeerplaats lag precies naast het restaurantje waar ik gisteravond na 800 km op een soort Drieerweg te hebben gereden, neerstreek. het was donker toen ik aankwam. eigenlijk had ik 2 dagen over die route willen doen, maar het weer was niet bijster en ik zat lekker, luisterend naar Inferno van Dan Brown.
ik zie meteen al een bakker en wil brood kopen. open om 09 u, eraan vast zit zelfs een laundry met shower. wat een combinatie met een bakkerij. deur is toch al open en na een praatje met de bakker (how is economy in Holland?) voor 5 dollar de douche in. wel duur maar de overnachting was gratis, dus vooruit. zelfs wifi bij de bakker, dus ik facetime met moeder en 4 vd 5 kinderen, alleen Nicol is er helaas niet.
0830 u
ik bereik Kispiox, een Indian village en maak wat foto's, oa van totempalen. er is ook een camping, zelfs open, maar geen bezetting op het kantoortje. daar even ontbijten met het kacheltje aan zodat mijn kussens en handdoek mooi kunnen drogen. een praatje met een meisje uit Californie over de ambtenaren die in USA naar huis zijn gestuurd en waardoor een aantal zaken dus niet doordraait (oa Nationale Parken zijn gesloten) ik had er juist in mijn e-dagblad Dutchabroad over gelezen en Hinke zei me er net tijden facetimen ook iets over.
1000 u
ik probeer al toeterend en knipperend een camper tot stilstand te krijgen omdat er iets hevig lekt onder zijn auto; met pet en beker koffie stapt de chauffeur lachend uit: hij was zijn tank afvalwater aan het dumpen. wh'are you from natuurlijk.
het is grappig om te horen wat men van mijn auto denkt: als men vraagt wat voor auto dat in vredesnaam is, is mn antwoord steevast, wat denk je. het meest beluisterde antwoord is dat het wel een auto voor de jacht zal zijn, paar geweren en wellicht een eland erin.
een vond het zelfs een terroristenauto, zo van die parkeer je ergens om een bom te laten afgaan. een camper (hier RV genaamd) benoemde niemand. als ik ze door het raam laat kijken of, wanneer ik zin heb, een deur open, dan gelooft men zn ogen niet. waarom zoo klein??
op een brug heb ik een haat/liefdeverhouding met de dame die me eigenlijk met haar stopbordje (eenrichtingsverkeer ivm onderhoud) moet tegenhouden, maar ze had het bordje neergezet en liep weg. omdat er voor mij net een auto doorreed, wilde ik die maar volgen. wachten kan zo maar 20 minuten duren. wat was ze snel terug toen ze dat zag, stop, stop, kan ik dan nooit naar het toilet riep ze. ik zei dat ik keurig zou wachten totdat ze terugkwam, maar ze bleef boos. toen ze terugkwam en de druk er kennelijk af was, was ze allervriendelijkst. ik dacht echt dat je door wilde rijden zei ze, waarop ik maar eerlijk zei dat ik dat eigenlijk van plan was. ik heb haar maar niet meer gevraagd of ik midden op de brug even mocht stoppen voor een foto van de woeste stroomversnelling eronder. de dame aan de andere kant van de brug vond gelukkig goed dat ik even terugliep de brug op. ze zou zelf niet durven vanwege hoogtevrees zei ze. en hoog was die ook.
1200 u
ik drink koffie in het restaurant van gisteravond. de eigenaar vraagt of ik al antwoord op mn vraag heb gekregen. ik had hem gister gevraagd hoever het adopteren van een highway hier strekt. onderweg zag ik veel bordjes langs de weg, soms met adoption gevraagd, soms met de naam van een organisatie of een bedrijf. ik veronderstelde dat het om opruimen van zwerfvuil zou gaan, maar wilde het zeker weten. hij had er nooit van gehoord of zoiets gezien. terplekke op internet maar opgezocht en hem uitgelegd dat het een keuzepakket is. vuil opruimen kan, maar maaien en beplanten kan ook. het gaat volgens mij telkens om 5 km lengte, maar de breedte is vaak 10 m. geen sinecure dus.
ik google nog een keer naar de prijzen van de ferry van Prince Rupert naar Port Hardy op Vancouver Island. Pr Rupert ligt maar 250 km hier vandaan. helaas had ik het goed gezien, veel te duur. toch wil ik Pr R graag zien, maar 2x 250 km extra is weer minstens een dag. zou er geen trein rijden. ja, doet doet ie, maar vertrek is de volgende dag om 14 u en terug pas de dag daarop. geen punt, dan kan ik er een nachtje blijven, denk ik. maar aankomst in Pr R is om 20 u en het vertrek de volg morgen om 08 u, dus geen tijd om ook maar iets te gaan bezichtigen. ik kan er nog een etmaal over nadenken gelukkig.
soms is het leven zwaar met al die dilemma's.
1330 u
onderweg bij een vernauwing van de rivier is een pracht van een stroomversnelling. het water kolkt door een kloof. ik had al gelezen dat hier zalm wordt geteld. het werkterrein lijkt afgezet maar als ik blijf staan wenkt een man me maar te komen kijken. het is een oude Indiaan die hier samen met enkele jongelui de zalm telt die stroomopwaarts gaat naar de hoger gelegen paaigronden. voorts worden de grootste exemplaren slim gevangen en gemeten. hij vertelt me er veel van en je zei bijna denken dat hij met zalm kan communiceren, zo kent hij hun gedrag. een mevrouw komt ook op de rots en we maken een praatje. nu vraag ik eens wh'are you from, omdat ik een vermoeden heb. ja dus, Karin uit NL. met een reisgenoot onderweg om een camper van Whitehorse naar Vancouver terug te brengen. GoCanada heeft na de zomer voor het 'terugbrengen' (in de zomer gaat vrijwel iedereen andersom) mooie aanbiedingen. jammer dat je, evenals ik, (te) laat bent.
1430 u
met zicht op een beauty van een gletsjer die niet ver weg ligt, stop ik voor de lunch. lekker zonnetje dus glas wijn erbij. Ook Karin cs legt aan op deze parkeerplaats
1600 u
juist besloten in Smithers te blijven. al een heerlijke wandeling in de zon daar gemaakt. eindelijk de bewoonde wereld zo te merken. ik zie weer eens sportieve mensen die kennelijk geen driedubbele hamburgers eten. vanwege de besneeuwde bergen rondom zou het stadje zo in Zwitserland kunnen liggen. Pub/bistro Alpenhorn wordt mn keuze voor de avond, als ik althans bij mijn besluit blijf niet door te rijden. de treinreis knaagt en hier is een station, dus ik zal wel blijven
1700 u
ik heb het wel gezien hier en besluit toch maar weer verder te rijden.
bij Vancouver kan ik altijd nog een trein pakken.
juist buiten Smithers zie ik een camping op een golfbaan; dat is het helemaal. even lekker tegen een bal slaan, zou dat nog lukken nadat ik afgelopen zomer voor de zoveelste keer mijn cursus onderbrak, nu vanwege een armblessure? op de camping haal ik eerst de vloer van mijn auto leeg, grondig zelfs. nog wat kleine reparaties en dan is de zon achter de bergen en tot golfen komt het niet meer. maar wat was dat klooien aan die auto in de zon heerlijk. in de Alaska krant die ik weggooi zie ik een artikel: Apple bracht een app uit met een foutje waardoor mensen de start- en landingsbaan van het vliegveld in Fairbanks opreden. ik zie het zo voor me, veel vliegvelden hier en in Alaska zijn niet of niet volledig afgezet nl.
1930 u
vertrek vanaf de camping naar de pub. een groot succes, erg gezellig en hier val ik gelukkig niet zo op want er komen nu eens geen mensen aan mn tafel met vragen wat me hier brengt. bij kleinere gelegenheden zag men meestal uit welke auto ik stapte, hier niet want het is een grote pub die boordevol zit. geen hoeden meer zoals in Yukon en Alaska, uiteraard wel petten. perfect eten
2200 u
tijd om te vertrekken, maar waarom zou ik nog naar de camping gaan.
vanmiddag was er niemand op kantoor dus ik heb nog niet ingecheckt.
morgen zoek ik wel weer een douche, dus het wordt weer een parkeerplaats. bespaar ik me ongeveer het eten van vanavond mee uit.
soms liek ik wel een Drent.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 217705

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: