15e dag 'Joegoslavie' in - Reisverslag uit Crikvenica, Kroatië van klaas panhuis - WaarBenJij.nu 15e dag 'Joegoslavie' in - Reisverslag uit Crikvenica, Kroatië van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

15e dag 'Joegoslavie' in

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

08 Maart 2007 | Kroatië, Crikvenica

De 13e ,14e en 15e dag trek ik maar bij elkaar want anders kan ik het niet meer bijbenen.

Maandag ben ik uit Venetie richting Trieste vertrokken ,gewoon weer lekker over de provinciale wegen, dan zie je het meeste en dat was ook nodig want ik had een en ander te kopen en te regelen. De omgeving bleef op Friesland lijken door het vele binnenwater, maar net iets ander door de besneeuwde Dolomieten op de achtergrond. Nooit geweten dat Trieste zo’n grote havenstad is. Campings kennen ze daar dan ook niet ,dus in La Rocca,tegen de Sloveense grens, maar een mooie parkeerplaats aan het strand opgezocht. Laat daar nou net een Zweeds stel, Ingrid en Per Ulle ,staan. Dat was dus even leuk in het zweeds kletsen over Zweden met een zweeds biertje erbij. Omdat het alarm s’avonds kuren ging vertonen ( begon soms spontaan te loeien) heb ik de auto toen maar stuk verder gezet en ik heb met de afstandsbediening in mijn hand geslapen en dat was nodig ook. Inmiddels is dat weer opgelost.

Dinsdag via Slovenie eindelijk Kroatie ingereden ,had ik naar uitgekeken vanwege alle enthousiaste verhalen. Nou die blijken te kloppen, dat land en met name de kusten zijn prachtig. De kusten zijn hier weer anders dan in Italie omdat er veel eilanden voor liggen. Als je wat hoger rijdt kijk je daar weer overheen en is het nog mooier. Nog even gezocht naar de camping van Nick en ook gevonden. Hij leek nog dicht maar het was vooral te vroeg in de dag om al te stoppen. In Crikvenica leek het wel leuk om te blijven, zeker toen ik ook nog een cafe zag waar je gratis kon internetten. Daar zat ook Alexandr uit Maarssen te mailen en die had mijn auto zien staan dus we moesten even kletsen en een biertje drinken. Hij komt oorspronkelijk uit Kroatie. Helaas stuurde de politie me later weg van de parkeerplaats, want in Kroatie mag je niet overnachten langs de weg. Dan maar een stadje verder,wat meer uit het zicht.

Woensdag giet het de hele dag en is het max 9 graden. Dat lijkt dus even geen vakantie. Maar deze reis is net als het leven; het kan niet altijd mee zitten. Nog een vergelijking; geniet niet alleen van het eind(doel) maar vooral van de reis er naar toe.
Vandaag naar het nationaal park Plitvice geweest mede omdat mijn ouders daar rond 1977 ook eens waren. Het is erg bekend door de vele watervallen. Er zijn zo’n 10 a 15 meren op verschillende hoogten en die staan met elkaar in verbinding, niet door een enkele rivier, maar nagenoeg over de hele breedte en dat geeft honderden watervallen.
Wat bijzondere indruk maakte was dat ik onderweg veel graven zag van gesneuvelden in 1995, ook waren enkele dorpen geheel leeg, dwz er stonden lege vernielde huizen.Ik had daarvoor al een landkaart van het gebied gezien waar landmijnen op werden aangegeven.

Nog wat over de dagelijkse dingetjes. Om 7 uur loopt de wekker af en dan gaat meteen de wereldomroep aan. Nieuws zoals de prov verkiezingen, dubbele paspoorten ,Guus Hiddink maar ook het weer in Europa en de voetbaluitslagen blijven boeien. Dan havermout en brood op tafel. Wassen met een halve liter water (of onder de douche maar daar is wel een camping voor nodig) Twee keer om de auto lopen ,1x keer om te kijken of er wat uit- of afviel en 1x om te kijken of de motorkap goed dicht zit (waarom eigenlijk Rijk,want hij hoeft toch nooit open) en dan rijden. Maar vaak is het dan al 10 uur.
Ik probeer een gezond schema voor hygiene, eten ,drinken etc vast te houden om er straks ,in landen waar het echt belangrijk is, vast een beetje aan gewend te zijn.
Structuur is ook belangrijk ,neem bijv het opladen van apparatuur, ik geloof dat ik bijna 10 laders bij me heb (gsm,sateliettelef,video,fototsl,spec zaklamp,gps,gewone batterijlader,laptop,tandenborstel en scheerapp)
Wat veel tijd kost is de ene dag de was , dan weer een lus aan je jas maken of je schoenen laten oprekken. Elke dag is er wel iets zo, soms net te veel eigenlijk.
Inmiddels denken jullie natuurlijk; dat wilde je toch zelf. Ja zeker dat is ook zo.
Vakantie is het zeker wel , onbezorgd is anders , maar is dat niet wat ik altijd toch weer zoek???? Ik klaag dus zeker niet.

Facts

Totaal gereden 2750 km
Totaal getankt 467 ltr


Grens Slovenie na 2190 km
Grens Kroatie na 2220 km

  • 08 Maart 2007 - 20:03

    Christa:

    Hoi pap,
    wat klinkt het allemaal weer leuk en mooi! Opa en oma waren toch ook maar reislustig; in 1977 al in Kroatië. Je hebt het van geen vreemde, net als je dagelijkse zorgen over wasjes enzo ;-) Verheug me er op om dat ook mee te maken!
    Tot snel maar weer, liefs Christa

  • 08 Maart 2007 - 20:34

    Piet Van Loo.:

    hoi klaas hij gaat wel goed daar lees ik.
    ooit was ik ook bij plitvice met gert brouwer en dick vt slot erg mooi daar zekers.
    groeten piet.

  • 09 Maart 2007 - 13:36

    Jan & Aly:

    Moet wel lachen om je verslag, ja Klaas het is niet altyd feest!!!krijg je begrip voor een huisvrouw wassen koken en organiseren. Zet m "op en veel plezier dikke zoen Aly

  • 09 Maart 2007 - 19:32

    Yvonne:

    Hallo Klaas, leuk om je zo te kunnen volgen. Ook wij zijn (33jaar geleden) in Crikvenica en in het park Plitvice geweest en hebben daar nog steeds mooie herinneringen aan. Tja en dan die dagelijkse dingen, die doen ons geloven dat je vakantie toch niet helemaal vakantie is, alhoewel....
    Geniet van alles, en wij genieten dan met je mee.
    groetjes Ron en Yvonne

  • 09 Maart 2007 - 21:55

    Floor:

    He kanjer.Wat maak jij strakke dingen mee. Laat ik denken dat Papekop zo'n beetje the top of the hill"is.Maar er zijn nog mooiere plekken op dees aard.
    Tip:Vraag Aly te komen.Is zij niet de missende schakel voor jou: wassen-koken en breien?
    Goeie reis reus, heb plezier.

  • 10 Maart 2007 - 16:46

    Klara:

    Lieve broer,
    Klara is bij Leny en we hebben lekker op een terrasje gezeten en naar de markt geweest. Ik vind de foto's fantastisch. Ik hoop dat je niks breekt en gezond terug komt. Groetjes van Klara

  • 10 Maart 2007 - 22:06

    Renske:

    Zo Klaas, dat ziet er allemaal fantastisch uit zeg. Leuke site. Ik hoop dat je naast alle kilometers in de auto ook nog een beetje in beweging blijft. Anders moet je volgend jaar extra hard komen trainen. Dus elke avond maar 10 minuten grondoefeningen haha!!

    Nou veel plezier maar weer.

  • 11 Maart 2007 - 13:07

    Jan&Aly:

    Dat schiet toch voor geen meter op,Klaas!! Al die bochtige provinciale wegen en die uitzichten die alleen maar afleiden(kiek toch goed uut jong);pak toch de snelweg dan ben je er eerder en ook sneller terug bij mijn zus! Zie je wel:goede raad is niet duur! groetjes Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 217686

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: