nieuwe vrienden in Digby - Reisverslag uit Truro, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu nieuwe vrienden in Digby - Reisverslag uit Truro, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

nieuwe vrienden in Digby

Blijf op de hoogte en volg klaas

16 Augustus 2013 | Canada, Truro

De fietstocht naar Lunenburg was prachtig, maar terug barstte de hemel los. Door en door nat, gelukkig nog een klein plastic tasje in de rugzak bij me om Ipad etc droog te houden. Maar dat was dan ook echt het enige wat droog thuis kwam.
Wat heeft Nova Scotia veel van Scandinavie weg, althans qua landschap. Het is goed te befietsen, ik herinner me er in de 'fietsjaren' wel eens bij Vlieg en Fiets naar gekeken te hebben. Trok me toen al. Canadezen zijn, hier althans, heer in het verkeer. Niet nog snel ertussen als het nog net kan, maar uiterst voorzichtig en stoppend voor elke voetganger en parkeerder. Hun taaltje is vreselijk. Ik wen althans nog moeilijk aan 'ten dallurs' en 'how are you doing today guys'. Te pas en te onpas wordt guys gebruikt, ook door tieners tegen ouderen.
Dat ze buitengewoon gezet zijn is geen nieuws, en dat heeft voor een toerist eigenlijk zo zijn voordelen. Royale toiletten en ook nog eens veel invalidentoiletten; altijd weer handig als je je even wilt opfrissen of omkleden. Meer zaken vallen me op: er wordt veel meer Frans gesproken dan ik had gedacht, er zijn veel meer grote dikke auto's dan ik vermoedde (ik dacht dat ze waren omgeschakeld op kleinere zuinige, maar wellicht vergis ik me met USA, we zullen zien).
Gisteravond werd ik op de parkeerplaats door een Canadees met een grote beker koffie in de hand aangesproken 'Hi, do you like your Malibu?' Van het een kwam het ander en zo zat ik 's-avonds met Ed en Jo ergens te eten.
Ed uit Boston op een BMW en Jo uit Michigan op een Harley met grote aanhanger. Hadden elkaar ooit in Alaska ontmoet en maakten samen daarna veel meer trips. Jo komt binnenkort naar Manchester om vandaar uit de Atlantic route in Noorwegen te gaan rijden. Bijzonder stel, de Canadees druk en de Amerikaan daarentegen bijzonder rustig. Op enig moment moest de serveerster van Jo een foto van ons drieen maken; zij liet zich ontvallen dat er maar 1 fotogeniek was en dat leek Jo niet te bevallen. Hij kwam er de hele avond op terug, zgn grappig, maar dat geloof ik nog steeds niet. We hebben alles in het werk gesteld hun Garminkaarten op mijn GPS te krijgen, maar dat lukte helaas niet. Hoewel Ed een echte specialist was. Toch maar kopen dan, want nu staat er geen enkele weg op mijn kaarten en dat kan nog wel eens onhandig worden.

• 16 Augustus 2013 - 09:18

Marijke Reyneke:

Lieve Klaas

Ik volg je reiz met GROOT entoesiasme!!

Alles klinkt so opwindend en vol uitdagings.

Hoop dat je een heel besondere tijd zul hebben.

Veel liefs

Je nigt Marijke

• 18 Augustus 2013 - 15:20

Ma:

Fijne dagen Klaas. Heel leuk om je verslagen te lezen. Ik heb je ook een mail gestuurd. Liefs van Ma.