effe wenne op Nova Scotia - Reisverslag uit Mahone Bay, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu effe wenne op Nova Scotia - Reisverslag uit Mahone Bay, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

effe wenne op Nova Scotia

Door: klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

13 Augustus 2013 | Canada, Mahone Bay

Eerst maar even terug naar paar weken geleden; brand op de Atlantic Cartier waarmee mijn auto verscheept zou worden (gelukkig toen mijn auto er nog niet op stond, 80 auto's totaal vernield las ik op internet); auto gaat op Atlantic Concert, maar wel 5 dagen later pas. Gelukkig hoorde ik dat voor ik de auto in Antwerpen afleverde zodat ik rekening kon houden met wat ik in de auto en wat ik in mijn rugzak zou stoppen. Ik had er immers op gerekend gelijk met de auto in Halifax aan te komen. Latere navraag leert dat 5 dagen later 8 dagen later gaat worden. Dat betekent dus 8 dagen verplicht op Nova Scotia blijven wachten.
Niet leuk maar helaas denk ik dan nog.
Zondagmorgen vroeg door Else afgeleverd op Schiphol na een heerlijk avondje met de familie/kinderen in Utrecht.
Prima vlucht naar Toronto met 6 uur tijdverschil, dan weer 2 uur 'terug' vliegen naar Halifax, daar nog 5 uur tijdverschil. Lange dag als ik om 2.30 u (NL-tijd) naar bed ga.
Kennelijk was ik moe toen ik dacht 'waar ben ik toch weer aan begonnen'
want de volgende morgen weet ik het antwoord weer helemaal.

Nova Scotia is een Canadese provincie, een schiereiland van 55.000 km2 (NL 41.000) met 936.000 inwoners en 3000 meren.
Men leeft van visserij, bos- en mijnbouw. Water speelt een grote rol in het leven hier en dat maakt het voor mij extra leuk. Veel kust, veel havenplaatsjes, prachtige baaien. En dus veel vis. Goedkoop kreeft en St Jacques eten hier dus.
Dat is wel ongeveer (naast benzine) het enige wat goedkoop is hier. Onwennig is ook dat alles exclusief btw is geprijsd. Alles dus nog met 15% verhogen.

Gisteren met mijn Chevrolet Malibu (ik meende een middle class auto te hebben gehuurd, maar alles valt hier groter uit) langs de prachtige kust getoerd. Toen ik even wat had gegeten en mijn auto weer wilde pakken, was de parkeerplaats afgezet; precies naast mijn auto was een herdenking voor omgekomen vissers. Indrukwekkend om vrouwen hun verhaal over man of zoon te horen vertellen. Mijn (Scheveningse) moeder zei altijd al dat de zee geeft en de zee neemt.

Ook hier zijn veel plaatsnamen hetzelfde als in Europa.
Duitsers en vooral Schotten hebben zich hier vroeger gevestigd, vandaar de naam Novia Scotia (Nieuw Schotland)

Deze week ben ik dus aangewezen op b&b's, niet leuk dacht ik dus eerst.
Maar inmiddels na leuke ontmoetingen daarover van gedachten veranderd. Het stel uit Vancouver met uitstekende tips voor de Rocky Mountains en het stel uit Frankrijk (zij van NL en hij van hier) beiden arts bij UN in oorlogsgebieden oa Soedan sprongen eruit.

Nu snel een fiets huren en dan langs de kust naar Lunenburg.



  • 14 Augustus 2013 - 08:28

    Marleen Van Westing:

    Dag Klaas,
    Wat leuk dat je weer op reis bent en wat leuk je verhalen weer in de mail te krijgen. Ik ga je volgen! Nova Scottia heeft me ook altijd wel wat geleken. Hele goede reis en veel plezier gewenst.
    Groet vanuit de bus in Adam,
    Marleen

  • 14 Augustus 2013 - 08:40

    Marijke Reyneke:

    Lieve Klaas

    Alles klink SOOO avontuurlijk en verrassend!!

    Je moet elke dag genieten en we zullen je reizprogramma volgen.

    Veel liefs uit Zuid Afrika!!

    Je nigt Marijke

  • 14 Augustus 2013 - 10:45

    Anton Van En Hoff:

    Hola Klaas,
    Doe je de tocht alleen of heb je gezelschap??
    Veel succes verder.
    Met vriendelijke groet.

    Anton

  • 15 Augustus 2013 - 14:40

    Fred Gotte:

    Beste wereldreiziger,

    Via de dames ben ik op de hoogte gebracht van je reis prikkels.
    Met grote belangstelling zal ik je via je weblog volgen en weer meegenieten .
    Goede reis maar vergeet niet op je lijf te letten.

    Succes met alles.

    Gr. Janneke & Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 862
Totaal aantal bezoekers 217708

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: