Californie in - Reisverslag uit Bodega Bay, Verenigde Staten van klaas panhuis - WaarBenJij.nu Californie in - Reisverslag uit Bodega Bay, Verenigde Staten van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

Californie in

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

16 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Bodega Bay

De boter smelt al een paar dagen heel snel zodra het de koelkast uit is, dat is lang geleden. In Californie is het nog lekker warm, elke middag ver in de 20 gr. Eindelijk weer eens buiten ontbijten. Of het mijn sterke twijfel van de laatste weken of ik in 2014 deze reis nog wel (alleen) wil vervolgen, zal beinvloeden, dat is afwachten. Dit weer maakt het nu in ieder geval aangenamer omdat ik niet meer de avond in de auto hoef door te brengen en dus ook niet perse een camping met elektra-aansluiting hoef te hebben. Vrijer dus. (de kritische lezer vraagt zich af of een deel van dit probleem niet met een goede gaskachel te ondervangen was geweest; ja dus, en voor goede tips houd ik me aanbevolen)
Jonathan uit Zwitserland probeert het 'alleen reizen probleem' op zijn manier op te lossen, zie foto. Bepaald niet kansloos in deze hippystaat.
Nee, ik voel geloof ik meer voor het idee van Willem, vandaag ontmoet. Hij gaat in het voorjaar met de Orange Trophy van New York naar Rio rijden, naar de WK voetbal dus. Via San Francisco, gewoon aanhaken dus

Maar weer even naar de aansluiting. Vrijdagochtend had ik de boot van Vancouver Island naar USA willen nemen, maar die was helaas vol. Toen de boot naar een plaatsje ten zuiden van Vancouver genomen en snel USA ingereden (na die drie lastige douaneambtenaren)
Helaas Vancouver dus laten liggen, dwz op die ene avond en morgen anderhalve week geleden na, toen ik ongewild op een camping daar belandde, omdat alle campings ervoor gesloten waren. Daar een lijstje gemaakt van alle dingen die ik wilde gaan bezoeken, maar mislukt dus.
Dat is nb de 2e keer dat dat gebeurt, in 1988 'overkwam' me dat ook al.
Zaterdag de staat Washington ingereden en nog net een glimp van de Boeing fabriek in Seattle opgevangen. Op zaterdag geen rondleiding dus door.
De staat Oregon ook snel doorgereden. In Portland waren de bruggen over de Columbia rivier indrukwekkend. Ik had nog nooit van die rivier gehoord, maar de Waal is er niks bij. Nog mooiere kleuren in het landschap dan in Canada, wellicht omdat hier meer loofbomen zijn.
Zondag Californie ingereden, meteen werd het 18 gr, wat een weelde.
Inmiddles is het dinsdagavond en wat heb ik al van deze staat genoten.
Bijv van De Redwoods Stateparks, sequoia's waarvan de hoogste 115 m zou zijn. Highway 101 loopt door die parks, heel mooi, ook prachtige dalen. Soms wordt deze 4-baans weg voor een paar km een smalle kronkelende 2-baans weg tussen de dikke bomen door. Fantastisch.
De 1, de weg die langs de kust loopt, spant de kroon. In de 80-er jaren reed ik met Ineke en de kinderen een deel ervan ten zuiden van San Francisco, zeker nog mooier dan hier, maar hier is het rustiger.
Hier de walvissen gezien die in Alaska en op Vancouver Island wel waren beloofd maar niet werden gevonden.
Vergelijken heb ik altijd alleen zinvol gevonden als er gekozen moet worden, maar hier in Californie moet ik onwillekeurig aan Zd Afrika denken. Veel overeenkomsten: prachtig landschap, zowel aan de kust als in het binnenland, aangename temperatuur, heldere sterrenhemel, zelfde bouwstijl, relaxte sfeer. Verschillen zijn er ook; verhouding zwart blank en de prijs voor alles is hier (daardoor?) hoger. Aan de huizen te zien is hier ook een kloof tussen arm en rijk, maar de huizen van de rijken worden hier niet als een fort beveiligd. Minder angst kennelijk.
Waarom veel winkels hier 24 uur per dag open zijn is me een raadsel.
Handig is wel de wijze van nummeren van straten en huizen. Zoeken is erg gemakkelijk hier (was in Canada ook al uiteraard)
Ook nummeren van afslagen op highway's is handig, niet opeeenvolgend maar op afstand. Als de A1 in Amsterdam begint, en dat doet ie, en Hilversum ligt op 20 mijl, dan is dat afslag 20. (en heeft Hsum 2 afslagen dan 20A en 20B) Je weet altijd hoever je nog moet.
Nu opweg naar San Francisco. Nog ca 200 prachtige km's over de 1.
Op zoek naar een goede plek om alles eens grondig schoon te maken en vooral om een goede stalling tot ?? te vinden.

• 17 Oktober 2013 - 19:14

Brent Jones:

Klaas:
    Nice meeting you yesterday. I am the fellow on the BMW motorcycle. I have much envy for you and your adventures. I have a few photos that I took that I can send you if you like. If you provide an email address, I will do so. I hope you can find a storage space and wish you continued safe travels.
    Brent Jones
    415.626.8337

• 17 Oktober 2013 - 20:09

Jack De Jager:

Hi klaas

All is bigger and more in North America
    But not nessecerraly better and I think you know that

Please consider me for the rest of your journey , if I can do it I will be more than happy to do it

Have a good trip back to holland

Jack

• 17 Oktober 2013 - 22:43

Ina:

Hoi Klaas, 't zit er bijna op. Geniet nog even van de enorme ruimte daar. Nederland zal waarschijnlijk even kneuterig overkomen. Van je geweldige levendige verslagen heb ik genoten, met alle foto's. Een heel goede vlucht komend weekend. Groet Ina

• 20 Oktober 2013 - 19:31

Piet Van Loo:

geniet van de foto s en verhalen prachtig.
    heb een goede reis veder en kiek uut he.

groeten piet van loo

• 21 Oktober 2013 - 17:49

Klara En René Van Der Gugten:

Hallo Klaas,

Heel veel dank voor de prachtige verslagen van deze reis door Canada en de VS (zo ver) en alle foto's. Wij hebben er van genoten. Inmiddels ben je weer in de "Oude Wereld" en het weezien met je familie zal je vast heel erg plezieren. Veel groeten en tot ziens.
    Klara en René

• 17 Oktober 2014 - 23:09

Erik Huijsmans:

Hallo klaas,
    Heb vorig jaar je blog met veel plezier gelezen. Heb regelmatig deze site gecheckt of de reis al een vervolg heeft gekregen.
    Ben zeer benieuwd waar jij en de Toyota nu uit hangen.

gr. Erik