Prairieprovincies - Reisverslag uit Regina, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu Prairieprovincies - Reisverslag uit Regina, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

Prairieprovincies

Blijf op de hoogte en volg klaas

01 September 2013 | Canada, Regina

Ja, zo noemt men de 3 provincies Manitoba, Saskatchewan en Alberta. Nu in Regina de hoofstad van Sask, dus vandaag zou ik Calgary kunnen bereiken. De zogenaamd minder boeiende trajecten zouden in deze 3 provincies moeten zijn, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. Qua natuurschoon is het hier wel veel minder mooi dan Ontario. Ik ga/moet er te snel door heen. Jammer (de volgende passagiers moeten een flexibele vliegticket hebben om mee te kunnen, want dit is echt zonde)
Na enkele dagen 's-avonds een blikje doperwten of bruine bonen, aangevuld met een blikje tonijn of gehaktballetjes (te ver van een stadje af en niet genoeg bij me) gisteravond weer eens uitstekend kunnen eten.
Duidelijk dat ik de toerist ben tussen de lokalen; boek en kaart bij me, en alle tijd (terwijl mensen buiten 30 minuten moeten wachten voor een tafel)(maar dat moest ik natuurlijk ook) Interessant om in een beter restaurant mensen met cowboyhoeden op aan tafel te zien, en ook Indianen, mooie ronde wangen, bruin en met een lange vlecht. (ik heb het over mannen) Wat had ik daar graag een foto gemaakt.

Manitoba en hoofdstad Winnipeg ben ik doorgescheurd. Lange rechte wegen dus 1 uur is hetzelfde als 100 km. 5 a 6 uur en je bent erdoor.
Toch vond ik die 'maisvelden' erg boeiend, althans de zaken die er mee van doen hebben zoals de boerderijen, silo's, landbouwmachines, treinwagons, etc. Wat zou ik graag bij een boer(encamping) overnachten en naar de cijfertjes vragen.
Saskatchewan is wat afwisselender, dwz minder vlak. Maar ook hier 60 ha van die mais en ernaast 100 ha van een ander soort mais. Misschien vandaag toch maar eens wat tijd in stoppen, Alberta/Calgary zijn in zicht en Else komt pas dinsdagmiddag, dus er kan niet veel meer mis gaan qua afstand.

Het laatste stukje van Ontario was buitengewoon mooi, zeker Kenora is een stadje waar ik graag een weekje of meer zou willen blijven. Vertrekpunt naar allerlei eilandjes, zowel met boten als watervliegtuigen.
Ik zat uurtje op bankje te lunchen met zicht op taxiplaats van watervliegtuigjes. Even boodschappen doen en weer terug naar je eiland.
Daarvoor had ik vaarwel gezegd tegen Lake Superior, en ook daar zou ik langer naar toe willen. Vanwege de natuur maar ook door de St Laurent seaway, dat is het bijna 4000 km lange vaarwater vanaf de Atllantische oceaan waarover schepen tot in Lake Superior kunnen komen. Dus met heel veel sluizen want Lake S ligt bijna 200 m hoger dan de Atl oceaan.

Tot slot nog iets over campings in Canada. Een klein deel is voor tentjes en daar staat amper iemand en het overgrote deel van een camping lijkt meer op een parkeerplaats. Er staat een paal (hookup genaamd) met aansluiting voor elektra (tot 50A)(wel 110V natuurlijk dus dat scheelt de helft, maar toch), voor water en voor riool. Daar zet je je camperbus tegenaan en klaar is Kees. Toiletgebouw is er amper want elke bus heeft zijn eigen voorzieningen. Buiten de bus zitten de mensen amper want het is buiten te warm of te koud en in de bus is het precies op temperatuur dmv airco.
Achter de bus zit vaak een boodschappenauto vast, soms een kleine (maat Golf) maar meestal niet. Zo gaat men hier op vakantie.
Wat vooruitziend was de Haeghehorst in Ermelo toen die in de 90'er jaren al hookups (door ons bedrijf) liet aanleggen, dus ook incl rioolaansluiting, en zelfs met kabelTV.
Niet voor niets staan ze jaarlijks in de ANWBranking in de top-5 van Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 217218

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: