284e dag Thuis dus dankbaar en tevreden - Reisverslag uit Filly, België van klaas panhuis - WaarBenJij.nu 284e dag Thuis dus dankbaar en tevreden - Reisverslag uit Filly, België van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

284e dag Thuis dus dankbaar en tevreden

Door: klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

11 December 2007 | België, Filly

De laatste dagen nog wat rondom Kaapstad gescharreld. Ik vind het altijd leuk om winkels en bedrijven te bezoeken oa om het prijsverschil met NL te bezien. Globaal is hier (ik bedoel dus in SA) bijna alles wel 4x goedkoper (auto’s 2x). Daarnaast heb ik een bedrijf gevonden dat de kar van Kaapstad naar Europa kan verschepen voor het geval ik geen boot vanaf Dar es Salaam zou vinden.
En bijna 2 dagen druk geweest met selecteren van wat mee naar huis moet en wat in de kar moet blijven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan omdat ik veel bij me heb.
Ik meende dagen genoeg te hebben maar uiteindelijk kom ik toch weer tijd tekort omdat de dingen niet in elkaar passen.

Zondagmiddag is het dan zover. In Hermanus nog een keer een weerzien met Klara, Gerhard, Jan Georg en Malandi. De auto is klaar voor ‘overdracht’ aan neef Gerhard die hem op zijn boerderij in Riviersonderend zal stallen. In verband met het vroege vertrek maandagochtend brengt Jan Georg me naar het enige hotel op het vliegveld. Daar blijkt hoe primitief SA soms nog kan zijn; mogelijkheid voor eten is er niet en als de frisdrankautomaat mijn munten weigert is er aan de receptie niemand die me kan/wil helpen. Om toch wat te eten bestel je telefonisch iets en een koerier bezorgt het dan (koud dus). Maar ach, wat deert het ook.

En nu kijk ik uit mijn raam en ik zie Afrika onder me door glijden; schijnbaar onbewoonde oerwouden, eindeloze zandwegen, soms een meer, soms wat hutten en altijd weer die rode aarde.
Afrika, het kontinent waar ik maanden door heen ploegde en dat me mateloos boeide.
Met bewoners in een totaal verschillende, soms onwerkelijke, situatie, maar o zo vriendelijk.

Een dankbaar en tevreden mens keert huiswaarts. Dankbaar voor de gezondheid, voor de veiligheid, de genoten gastvrijheid, de vele leuke ontmoetingen en natuurlijk ook voor de gelegenheid om deze reis te hebben kunnen maken. En uitziend naar degenen die hij in februari vaarwel zei.





Onderstaand wat antwoorden op veel gestelde vragen.

Aantal dagen onderweg: 283
Aantal gereden km: 45629
Aantal bezochte landen: 26
Aantal lekke banden: 7
Aantal keren pech: ca 20x (steeds rubbers van schokdempers vervangen,dus dat
valt erg mee)
Leukste ontmoeting: heel veel, maar the winners are: Markus en Belinda (diverse
keren tussen Damascus en Nairobi)
Mooiste land: Zuid Afrika (heeft alles)
Meest verrassende land: Ethiopie (heel groen en hoog)
Beste deal: 190 ltr diesel voor 15 euro in Sudan
Meest teleurstellende moment: Christa meldt niet naar Khartoum te komen
Meest(enige) angstige moment: agressieve olifanten dichtbij auto in Botswana
Meest blije moment: veel en vaak, maar zeker vandaag, omdat het 10 dec is
Meest vieze moment: wc en douche in Sudan (dan maar buiten,maar ook daar
waren er al veel mensen mij voor geweest)
Meest chaotische moment: tijdens de spits rijden in Cairo
Meest rustige moment: in woestijn om 4 uur stoppen voor overnachting en dan een
biertje nemen.
Meest leuke moment: mee helpen aan verbeteren watervoorziening bij oase Egypte
Meest leerzame moment: moeilijk om keuze te maken, het waren er veel, maar
gastvrijheid van heel arme mensen was indrukwekkend
Hoogst bezochte punt: 4200 mtr in Ethiopie
Laagst bezochte punt: -400 mtr bij Dode Zee in Jordanie
Hoogste temperatuur: 49 gr in Khartoum
Laagste temperatuur: -20 gr in Zwitserland
Veel dank verschuldigd aan: Leny voor het bieden van ruimte om deze reis te maken
Jean Pierre voor die enorm goeie bak achterop mijn kar
Marja voor de grondige medische adviezen en attributen
Else voor de vele hand-en spandiensten aan de kar
En natuurlijk aan alle mensen die reageerden op mijn site en
me daarmee stimuleerden om mijn site bij te houden
Volgende reis: ???????? van Argentinie naar Alaska lijkt me boeiend, maar
China trekt ook (eerst maar eens met achterban overleggen)

  • 11 December 2007 - 15:16

    Jan & Marjolein:

    Hey Klaas .. welkom! ben eigenlijk geneigd jou en iedereen 'happy travels' te wensen, maar na 284 dgn 'wilderness and more' wellicht tijd om even lekker te relaxen en nieuwe plannen ontvouwen .. until we meet again .. ciao jan & marjolein

  • 11 December 2007 - 17:11

    Martine:

    Lieve Klaas,

    Welkom thuis! Dat het genieten vooral maar door mag gaan!

    Tot snel!

  • 11 December 2007 - 17:32

    Yvonne En Ron :

    Beste Klaas,
    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin gehad hebt.
    Geniet thuis weer van alle verhalen die je te vretellen hebt.
    tot ziens en grotjes aan Leny

    Yvonne en Ron

  • 11 December 2007 - 19:00

    Emma:

    Dag oom, welkom terug!

    Wil wat zeggen, maar kan niet verder komen dan WOW! :)

    Toevallig ben ik ook nu even in Nederland, ga vrijdag weer terug naar Ierland, dus misschien zie ik je nog net.

    En anders eind januari.

    Liefs van Emma

  • 11 December 2007 - 19:34

    Petra:

    Hoi klaas,
    Ook wel weer leuk in Filly? Of te gek, te luxe, te gewoon en te koud?
    Zie je gauw,
    Liefs Petra

  • 11 December 2007 - 20:42

    Bea:

    Welkom thuis
    Volgende week hoop ik je weer te zien als Leny jarig is.
    Tot dan

  • 11 December 2007 - 23:46

    Ria Boere:

    Mooi afgesloten Klaas. Mooie woorden. Kijk er naar uit je zondag te zien. Groetjes Ria.

  • 12 December 2007 - 12:17

    Jan En Greta:

    Hallo Klaas,

    Welkom thuis aan de Broeklanderweg.
    We hebben meegenoten van je reis mooie verslagen en prachtige foto's.
    Groeten Jan en Greta.

  • 12 December 2007 - 15:28

    Wil En Jan :

    Hoi Klaas,
    Ben je al weer een beetje gewend aan en gewapend tegen blaatschapen, braderieën, boerenkool, Broekland, , bonzo's en bokito's, beuzelarijen, boetes voor te hard rijden, Belgische bestuurscrisis en Hollandse bijziendheid?
    Welkom, welkom, sterkte met het re-acclimatiseren en denk aan je co2-uitstoot!
    Groet van Wil en Jan

  • 12 December 2007 - 19:26

    Olof:

    Beste Klaas,

    Door de drukte van alle dag aan onze kant, hebben we helaas niet veel contact gehad. Mijn schoonmoeder praatte me regelmatig bij!

    Ik vond je afsluiting boeiend en vind het fijn dat je weer heelhuids terugbent. We zien je zondag.

    Groet,

    Olof

  • 13 December 2007 - 06:04

    Jan & Aly:

    Weer Thuis,welkom dus over en sluiten

  • 13 December 2007 - 09:51

    Jan:

    En aan bumperklevers en barstensvolle wegen? En betweters en bedgeheimen, banketstaven,borrelnootjes, Bulgaarse beunhazen, bronstige everzwijnen en boerenlogica?
    Een soepele landing toegewenst, Jan

  • 13 December 2007 - 13:08

    Jeanne:

    Hoi Klaas,
    welkom thuis!
    Ik lees het al, jij bent nog lang niet klaar met reizen...
    Zie jullie snel weer, groetjes!

  • 13 December 2007 - 17:51

    Frederik Boon:

    Hoi Klaas,
    Enne nu benieuwd of je kijk op de wereld is veranderd? Mijn eigen reizen hebben mij mede gevormd!
    Tot gauw in je eigen tijd

  • 15 December 2007 - 14:18

    Corn:

    Over en sluiten ??? Nee ! hernieuwd contact met nieuwe demensies!

    ( en ...........CHINA !)

  • 17 December 2007 - 10:03

    Familie Van Der Haar:

    Hoi buurman Klaas,

    Welkom weer in het mooie buurtschap Broekland.
    We hebben van je mooie reisverslagen en prachtige foto's genoten.
    Kom maar gauw weer eens een bakkie koffie drinken aan de overkant.

    Groetjes Familie van der haar


  • 22 December 2007 - 14:18

    Markus En Belinda:

    He klaas,

    We komen onszelf tegen op je site. Want een compliment dank je wel en....... het genoegen wat wederzijds hoor.

    We moeten maar eens afspreken in Nederland. Al kan dat voor ons nog even duren. We hebben eerst een date met Jaye en adrew hier in Pretoria waar we met kerst zullen zitten. Na AFrika beraden we ons misschien op een andere route. We kijken nu naar de mogelijkheid om via India Nepal Pakistan en India terug te rijden in plaats van Australie. Je zult wel een keertje horen wat het wordt.
    GOede feestdagen en groetjes aan Leny

  • 14 Februari 2008 - 18:58

    Henny En Jo Linders:

    Heel fijn om (gezond en wel) thuis te zijn ! Maar toch vliegen wij begin augustus weer naar Durban om onze jeep (nog steeds de HZJ van september 2007 op Bridge Camp) weer in beweging te zetten. Anders gaan de bouten en schroeven maar vastzitten. En dat moeten we ook met onszelf voorkomen want de wereld is zo mooi. De tijd dat je niet meer kunt gaan komt vanzelf dus nu zoveel mogelijk genieten. Nog veel reisplezier !

    Groetjes van Henny en Jo

  • 18 Maart 2008 - 14:54

    Filosoof:

    Ja een filosoof is iemand die het net anders bekijkt dan een ander en daar ook even tijd voor nodig heeft. Het voordeel daarvan is dat als je tijd neemt er ook ondertussen meer info bekend is.

    Wat is dan ook de conclusie op de vraag of Klaas veranderd is? .......

    Filosoof: ja maar je moet wel heeeel goed observeren.

  • 08 April 2009 - 09:33

    Bert Timmermans:

    Goede morgen Klaas ,

    Ik verzorg bij het IVN Weert e.o. de lezingen voor onze leden en belangstellenden .
    Mijn vraag is : kun jij een lezing verzorgen van ca. 2 uur met dia's over
    jouw reis dwars door Afrika .

    Mijn email-adres is :

    bert.timmermans@planet.nl

    alvast bedankt voor je reactie

  • 29 April 2009 - 19:28

    De Ijsberen:

    hoi meester klaas en kramer hoe is het er mee
    we hebben nu vakantie en dar ben ik wel blij om want steeds dat wurk en is mandje juf er of meester groet jes van uit de ijsberen

  • 16 Augustus 2009 - 21:14

    Herbert E. Förster:

    Lieber Herr van Panhuis,
    wir trafen uns auf einem schwedischen Campingplatz vor Ihrer Afrika Fahrt. Ich freue mich, dass Sie eine so erlebnisreiche Reise hatten!
    Beste Grüße
    Herbert E. Förster

  • 11 November 2009 - 10:21

    Emma:

    ... oompie, wanneer komt t nieuwe bericht? Heb je t fijn in ZA? XXX

  • 16 Januari 2012 - 22:09

    Philippe En Marieke:

    Hallo Klaas,

    We zien dat je een enorme gave, inspirerende reis hebt gemaakt. Wij gaan 4 maanden met de jeep door Afrika reizen en zien dat jij een echte ervaringsdeskundige bent. We zouden het leuk vinden als je ons meer zou kunnen vertellen over je reis, of tips e.d. kan geven. Mocht je hiervoor open staan, onze emailadressen zijn: phillepijn@hotmail.com en mjmhendriks@hotmail.com.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 217227

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: