251e dag Zuid Afrika in - Reisverslag uit Riviersonderend, Zuid-Afrika van klaas panhuis - WaarBenJij.nu 251e dag Zuid Afrika in - Reisverslag uit Riviersonderend, Zuid-Afrika van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

251e dag Zuid Afrika in

Door: klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

07 November 2007 | Zuid-Afrika, Riviersonderend

Aan de grens krijgen we nogal wat belangstelling van de ambtenaren en eigenlijk vinden we dat nu wel leuk, tenslotte is dit land het doel van de reis. De een haalt de ander erbij en als ik mijn buitendouche demonstreer, schiet de koppeling binnen los en hebben we een waterbad op de vloer. Nog meer hilariteit.
De afwikkeling aan de grens stelt weinig voor en na een klein half uurtje rijden we ‘binnen’.
We kruisen de Oranjerivier die de grens met Namibie vormt en al heel snel ( vreemd eigenlijk) wordt het groener en zien we nog meer stromende rivieren. Dat was weer even geleden en wat nu ook leuk is, is dat we weer eens het water in durven omdat er hier geen krokodillen meer zijn. Nooit geweten dat het noordwesten van SA bekend staat om zijn kleurrijke velden van wilde bloemen. Er zijn nog net mooie restanten maar de foto’s en ansichtkaarten die we overal zien, zijn nog veel mooier.
Zaterdagavond is de finale van het wereldkampioenschap rugby en die gaat tussen de Springbokken (zo’n beetje ons oranje) van SA en Engeland. Het tentje waar we net wat eten wil sluiten omdat iedereen thuis wil gaan kijken en daarom zien we maar een deel van de match. Later op de avond wordt ons wel duidelijk dat SA won want de gekte slaat helemaal toe.

Na een reis van 8 maanden en meer dan 40000 km, waarin onverwachte gebeurtenissen vooral het verloop bepaalden, is SA een paradijs: de wegen zijn in uitstekende staat, campings en vooral bed&breakfasts zijn er in overvloed, alles is weer te koop, kortom je waant je wat dat betreft in West Europa (alleen is alles hier 3 a 4x goedkoper)(en daarnaast zijn er hier nog ‘wat probleempjes’ die we in West Europa niet hebben en dan doel ik niet alleen op het feit dat je hier op 90% van de internetplaatsen je neus stoot))
Het ‘nadeel’ in SA is echter dat de reis minder spectaculair wordt en dat is voor mij reden om minder te gaan schrijven en wat meer met foto’s te gaan ‘zeggen’.

Via Lambertsbay aan de kust (veel vogels en zeehonden) trekken we de ‘Cederberge’ in, het landschap is overweldigend en de wegen zijn steil, soms in zijn lage 1 moeten rijden.
Bij Ceres komen de wijn- en fruitgebieden binnen en in Worcester verrassen we mijn jarige nicht Klara. Dat is een heel fijn bezoek voor ons. In Montagu blijven we 2 nachten omdat we na een dagje heftig mountainbiken (warm en steil) geen zin meer hebben om nog verder te trekken
Via route 62 (een bekende wijnroute) gaan we wat oude plekjes opzoeken waar we een paar jaar geleden hebben gefietst. In Oudshoorn hebben we een totaal onverwachte ontmoeting. We belanden bij een b&b en de eigenaar vertelt ons dat zijn dochter en schoonzoon ook een overlandreis hebben gemaakt. Even later komt dochter Bronwyn op de proppen en ik blijk haar ca 3 maanden geleden in Nairobi te hebben ontmoet.
’s Avonds ontmoeten we de drie leuke NLers (opa, zoon en kleindochter) die we ook al in Namibie hadden ontmoet.
Na Oudshoorn (waar we op uitnodiging van Bronwyn een dag langer blijven) rijden we via Meiringspoort naar de kust en na een overnachting in Knysna en in George bezoeken we vrijdag mijn krasse tante van 92 en daarna lunchen we heel gezellig en lekker met nicht Corrie en Stephan . Nu zijn we een paar dagen op de boerderij van (achter)nicht Klara en Gerhard en we voelen ons hier ‘baie baie ’ thuis.

De plannen voor de laatste weken zijn ongeveer als volgt.
Donderdag komt Floor (ek kan nie wag nie) en dan doen we 4 daagjes leuke dingen met z’n drieen in en rond Kaapstad. Zondagavond vertrekt Leny naar NL.
Wat Floor en ik 2 weken daarna gaan doen moet ik nu niet schrijven want dan ziet Floor meteen dat hij geen invloed op het program zal hebben.
Daarna wil ik nog naar de ‘keukenprojecten’ in Port Elisabeth en rond 8 a 10 december zal ook ik eindelijk op het vliegtuig stappen.
En de auto, tsjaa…. die moet eens en ergens op een boot, maar ik denk er ernstig over om ‘em in april as terug te rijden naar Dar es Salaam en daar de boot naar Genua te pakken. Dus als er iemand is die een lijntje heeft met een rederij die van Dar op Genua vaart dan sta ik open voor goede raad.
En uiteraard staat Hinke bovenaan de lijst voor deze reis.

• 07 November 2007 - 08:51

Floor:

Ik kom eraan!! Me nog even losmaken uit het warme Papekop. Nog speciale verjaardagswensen?.........
    I am coming,together again.
    See you.Floor

• 07 November 2007 - 09:00

Yvonne En Ron :

Hallo Klaas en Leny,
    wij zijn weer thuis, na onze reis door nóórd Afrika. Marokko. Weer erg mooi geweest, maar dat staat niet in vergelijking met wat jij,Klaas, gedaan hebt.
    Geweldig! Beetje jaloers ben ik wel, en Ron al helemaal. Maar ja je weet het he. langer dan een week of 7 houd ik het toch niet uit, Ik krijg kriebels om weer naar huis te mogen.
    Misschien ooiiiiitttt!!!
    Geniet nog van deze laatste weken. de berichten die tussen 16 sept en nu liggen gaan we nog met veel plezier lezen.
    Heel veel groetjes vanuit een koud Nederland!
    Ron en Yvonne

• 07 November 2007 - 09:01

Ria:

Geweldig Klaas.Gefeliciteerd! Je doel bereikt! Nu het toetje nog. Veel plezier!!!!

• 07 November 2007 - 09:40

Martine:

Lieve Klaas,

Wat moet het geweldig voelen om je doel bereikt te hebben, en om terug te kunnen kijken op een gigantische reis zonder al te veel problemen. Het lijkt me echt dat je nu het gevoel hebt dat je 'thuis komt' in ZA, wat moet dat heerlijk zijn! Geniet nog even samen met Leny en Floor!

Liefs, Martine

• 07 November 2007 - 09:41

Nog Een Keer...:

Klaas wat ben je bruin! Ziet er echt goed uit!

• 07 November 2007 - 11:24

Rosemarijn:

Hoi ome klaas,

Ik heb de foto van de giraffes gezien. Ik vond ze heel mooi. Bedankt.

• 07 November 2007 - 12:29

Nicol:

Goh Hinke, geeft vast een goed gevoel dat je tóch nog bovenaan het lijstje bent gekomen...

• 07 November 2007 - 13:16

Judy:

Ha Klaas,
    Nou, mijn pap zit in de lucht. Hij heeft er zin in. Heel veel plezier, eerst met z'n driën en dan met z'n twee!!
    In je bericht vraag je naar info over een boot van Dar es Salaam naar Genua. ik heb een mail hierover gestuurd naar Peter (dat is de broer van Jeroen die in Dar woont). Misschien dat hij wel iets of iemand kent in Dar. Als ik wat weet dan hoor je het.

geniet de lekkere wijnen en braai-s en pas op voor brutale bavianen!!

Groet, Judy

• 07 November 2007 - 15:13

Petra:

Nu lekker uitrusten! Ik trek met Ron een lekker SA-wijntje open op jou en Leny!
    lfs Petra

• 07 November 2007 - 19:14

Aly&Jan:

Lieve Zus&Zwager,met de grensoverschrijding naar SA, lijkt het of jullie een eindbestemming hebben bereikt! Alhoewel daar ook een Ermelo is,kan het niet zo zijn dat jullie daar het einddoel gevonden hebben. Neem jullie letterlijke en figuurlijke bagage mee naar de Veluwe, pak het hier uit, koester het en geniet ondertussen van al het goede in deze,ook, prachtige omgeving! De tijdens de reis ervaren gastvrijheid zullen wij proberen te evenaren,al is het alleen maar om de verbale versie van het reisverslag te horen! WELKOM in Ermelo! gr Aly&Jan

• 07 November 2007 - 20:06

Willy De Groot:

Hoi lenie en klaas,
    Wat een leuke verhalen weer en prachtige foto's. Wat is Zuid-Afrika mooi!
    Hier gaat alles goed en heb mijn draai ook al redelijk gevonden op het secretariaat.
    Nog ruim 4 weken en dan kan ik in mijn huisje!
    Fijne reis nog verder en Leny tot mails/ziens. Lieve groetjes Willy

• 07 November 2007 - 20:41

Bea:

Hoi Klaas en Leny
    Bespeur ik een beetje heimwee naar de Broeklanderweg?........eindelijk op het vliegtuig.....
    Je hebt nog een paar weekjes en geniet ervan samen met Leny en je andere gasten.
    Je hebt wel hele mooie foto's gemaakt.
    Hebben we weer wat te kijken.
    groetjes Bea

• 08 November 2007 - 11:59

Monique:

Bestemming bereikt! En wat voor een bestemming. Eindelijk kunnen wij meepraten over de omgeving waar jullie je nu bevinden. Ik krijg heimwee naar vorig jaar. Jammer dat het niet gelukt is de tractor Ride in Montagu te doen, maar de Swartberg Pass is nog geweldiger. En vergeet niet in Kaapstad bij de Italiaan op Waterfront te eten, he?!

Groetjes,
    Monique

• 08 November 2007 - 12:57

Wil En Jan:

Dag,dag Leny en Klaas,
    Wat saai eigenlijk om in zo'n 'gewoon' land als Zuid-Afrika te moeten rondrijden, ... zo zonder adrenaline.
    Dat doet me opeens denken aan die spreuken en wensen die wij je zo liefdevol hebben meegegeven. Klaas van huis? - Ja, maar wel met een pan vol energie! En : Leven is het meervoud van lef (Loesje). Zo te horen en te zien heb je nog steeds lef en energie genoeg, en alweer plannen voor een komende reis. Inderdaad: Wat is de drive van Klaas? - Vier wielen en een hartewens.
    Want: wie op zijn hoede is, die loopt het wonder mis.
    Alleen die ene goede raad : Pluk elke dag een oranje afrikaantje!, daar heb ik je nog niet veel over gehoord, Klaas.
    Maar dat komt wel, hebben we thuis ook nog iets om over te praten.
    Leny en Klaas en vriend, leuke laatste loodjes toegewenst.
    Groet van Wil en Jan

• 08 November 2007 - 13:01

Richard:

Dag Klaas,

Gefeliciteerd met deze prestatie! Wat vliegt de tijd voorbij met zo'n reis.

Ik zie ernaar uit om straks in Nederland weer eens bij te praten. Een goed verblijf toegewenst en een behouden reis.

Groeten Richard

• 11 November 2007 - 21:19

Piet Van Loo:

je doel bijna berijkt met veel plezier en soms wat tegen val maar dat hoord er bij denk ik.
    40.000 km das echt veel rij ik in 3 jaar nog niet denk ik.
    de verhalen blijven mooi en de foto's des temeer.
    geniet nog maar even van het laatste stukje op wat bekender terrein.
    groetjes daar !!!
    piet van loo.

• 12 November 2007 - 15:45

Leny En Ton Boere:

Dag Klaas en Floor(zwager en broer Theo) nu vandaag op de verjaardag van Hilde moet het er maar eens van komen: een mail naar zuid-afrika! Theo van harte gefeliciteert met de verjaardag van je dochter! Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Heb het goed samen! Hartelijke groet van Ton en Leny.

• 13 November 2007 - 14:54

Filosoof:

Klaas

Je doelt bereikt....
    Dat is pas wat, wie kan het je nazeggen.
    En wat is er na dat doel................
    Daar praten we nog eens over............
    Dat is op zich alweer een doel..........

En zo hou je je doelen..................

Dat is maar goed ook ................

Zonder doel geen reden tot bestaan......

Hartelijke groet

Henk Sok

• 14 November 2007 - 13:31

Markus En Belinda:

Klaas, wij zijn inmiddels in Namibie en genieten van dit mooie land. Zo te zien zit voor jou de reis er al bijna op, alleen met je verjaardag in Nederland, dat gaat vast niet lukken. We hebben onthouden, dat je ergens in November jarig bent en volgens onze herinneringen is dat de 16e of 19e, welke datum precies weten we niet, maar vanuit Opuwo alvast een hele goede verjaardag!

• 18 November 2007 - 00:21

Det:

Lieve Klaas,

Moest vanavond ineens aan je denken. In de veronderstelling dat je al terug was, zocht ik je website en vond hem nog vol in bedrijf.
    Wauw, wat een tocht! Ik heb me vergaapt aan de foto's. De woestijn, Ethiopië, de dieren, de mensen - wat een pracht en verrassingen! Erg nieuwsgierig naar de ervaring er alléén doorheen te trekken. Wel even wat anders dan Jämtland, vermoed ik.
    En straks, kun je nog wennen hier, denk je? Of heeft de reisdrift zich onherroepelijk van je meester gemaakt?
    Ook hier stond het leven niet stil.
    Ik hoop je binnen afzienbare tijd te ontmoeten. En Leny natuurlijk!
    Nog 1 dagje en ik klink op je.

Liefs voor jullie beiden

• 18 November 2007 - 08:36

Lauran En Vegter:

He Klaas,

Jeetje,wat een gave foto met het bord van Zuid Afrika. Het zal voor ons nog wel even duren voordat we hier aankomen. Inmiddels zijn we alweer aardig gewent aan het leven in Tanzania maar het kriebelt nog steeds en natuurlijk gaan we onze reis afmaken maar wanneer, ach de tijd zal het leren. Wie weet zien we je nog als je auto via Tanzania gaat verschepen..... Geniet nog lekker van Zuid Afrika, voordat je weet zit je weer in Nederland.......

Grt Vegter en Laura

• 18 November 2007 - 20:29

Klara:

Broer van harte gefeliciteerd met je verjaardag en met Christa's verjaardag.
    Liefs Klara

• 18 November 2007 - 20:34

Je Moeder:

Klaas gefeliciteerd met je verjaardag. Je bent een mooie hoor met je verjaardag niet thuis te zijn.
    Liefs Ma

• 18 November 2007 - 20:56

Mathilde En Rolf:

Hoi Klaas,

Aan de vooravond van je 60e verjaardag willen we je alvast feliciteren! Van harte van ons allemaal. Wat zul je het missen dat je het niet echt kan vieren! (ha ha) Maar goed, met december in aantocht nog voldoende herkansingen voor sociale gelegenheden. Een leuke laatste 3 weken gewenst en tot binnenkort.
    Liefs, Mathilde, Rolf en de kinderen

• 19 November 2007 - 03:33

Wil En Jan:

Wat! Zijn wij de eersten op de dag zelf? Bbrrrran bbrrrrarte, Klaas! Het is hier één graad buiten. We wensen jou een warme dag toe en duiken zelf ons warme holletje in.
    Nogmaals bbrrrr...

• 19 November 2007 - 07:11

Jan & Aly:

Hiep hiep hoera alweer 60 jaar, daar drinken wij op .

• 19 November 2007 - 10:59

Petra:

Gefeliciteerd met je 60e in een versierde auto!!!!!!!!!!!!!!!
    Leny net gesproken en weer bijgekletst, maak er een mooie dag van met Theo!
    Liefs, Petra.

• 19 November 2007 - 10:59

Ron:

hoi Klaas
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag; 60 he?
    Hoop je binnenkort weer eens te zien en je verhalen te horen

• 19 November 2007 - 12:49

Jan En Greta:

Hallo Klaas van harte gefeliciteerd met je 60e verjaardag en met bereiken van je einddoel.
    Nog vele gezonde jaren toegewenst door Greta en Jan

• 19 November 2007 - 15:05

Ida En Jan:

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag
    en een fijne dag gewenst,we volgen je nog steeds,
    groeten Ida en Jan

• 19 November 2007 - 17:57

Aly:

He, Ouwe word het niet eens tyd om te reageren op je felicitatie's

• 19 November 2007 - 19:03

Corn:

Gefeliciteerd!

• 19 November 2007 - 19:48

Bea:

Hoi Klaas
    We zijn net terug van een weekendje Limburg.
    En natuurlijk feliciteren wij jou ook van harte.
    Nog een goede reis en een behouden thuiskomst
    groetjes Bea

• 19 November 2007 - 20:25

TING Brouwer:

Klaas van Harte gefeliciteerd met je 60e verjaardag en het bereiken van je einddoel.

tot gauw.

• 19 November 2007 - 20:36

Piet Van Loo:

van harte gefeliciteerd met je verre verjaardag !!!!
    groetjes piet dorie en reinier van loo

• 23 November 2007 - 15:43

Jobke:

jammer dat je niet hier kon zijn met je
    verjaardag .jammer dat je zoo lang weg was.gelukkieg kom je over 2 weken weer terug groetjes jobke