Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

Calgary

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg klaas

04 September 2013 | Canada, Calgary

Nog een uurtje over voordat Else op het vliegveld staat.
Vandaag wat geklungeld hier, oa naar garage voor olie, kabeltje kopen voor de camera, ansichtkaart met beer voor Imre zoeken, etc.
Ben het al weer zat hier. De Rocky Mountains trekken aan me.
Gisteren de laatste avond alleen 'gevierd' op het terras van de golfclub; meestal niet het slechtste eten daar. Leuk gesprek met een meisje die vroeg wat ik allemaal aan het schrijven was. Poosje later zei ik tegen haar dat ik in Europa vrijwel altijd kan zien of iemand een buitenlander is, en ik vroeg haar of zij dat aan mij ook kon zien en zo ja , waaraan. Nou dat gesprek zou 2 verhalen waard zijn. Kernvraag die steeds terugkeert was 'wat is normaal'.
De golfbaan ligt in een nieuwe voorstad van Calgary. Huizen zijn mooi en groot, kosten tussen de CD 600.000 en 800.000, maar ze staan allemaal op ca 3 mtr van elkaar. De campeerbussen kunnen amper op eigen erf.
Gisteren zat ik zo royaal in mn tijd dat ik het Dinosaur park heb bezocht.
Heel veel fossielen zijn hier vandaan naar div musea over de hele wereld gegaan. Wat gewandeld in de zgn Badlands daar en de fossielen bekeken. Erg boeiend. Ik had verwacht dat deze dieren groter waren.
Wat me ook boeide waren de vele jaknikkers die ik al een paar dagen zag. na enig Googlewerk zag ik dat Canada enorme oliereserves heeft.
Als je het teerzand meetelt zou het ca 1/3 deel van de (thans bekende) wereldvoorraad hebben. Alleen is de winning van olie uit teerzand nogal omstreden dus blijven we voorlopig toch van het Midden Oosten afhankelijk.
Zondag reed ik om klokslag 18 uur Alberta binnen en het was nog 31 gr.
Ook die dag heb ik wat rustiger aan gedaan en het platteland bezocht. Dorpjes op 40 tot 60 km afstand waar niets (althans niet op zondag) te beleven viel. Tegen 4 uur vond ik pas een adresje om wat te eten, een soort bijkeuken bij een Chinees. Maar superschoon.
Meer te weten komen over graan, oogst, etc lukte die dag ook niet. Fraai waren wel de oude graansilo''s die elke plaats aan de spoorlijn heeft liggen. Erfgoed wat mij betreft.
Zondagmorgen werd ik al vroeg 'overvallen' door een Engelsman. Hij had me vanaf het tankstation aan de snelweg zien staan en wilde weten wat dit voor rare auto was. Elke camping in Canada lijkt pal aan de snelweg te liggen. Vandaar. Hij was paar weekjes met zijn zoon (truckchauffeur) op pad. Dus na bezichtiging van mijn auto ben ik met hem meegegaan naar de auto van zijn zoon. Eindelijk mijn kans om eens in zo'n grote truck te zitten. Ik vroeg me steeds af wat er toch in die grote cabine zit achter de stoel. Een kpl kamer lijkt het, met bed, vrieskist, magnetron, TV. Toilet en douche heb ik niet ontdekt en dat zal er ook wel niet inzitten. Vergeten te vragen.
Tanks voor 900 liter diesel (de trucks tanken aan 2 kanten tegelijk) verbruik 1 op 2. Onderweg van Vancouver naar South Carolina met een vracht hout. Ik ben vergeten te vragen wat zo'n rit kost.
Dat was het even voor vandaag; vanuit Tim Hortons, soort Mc Donalds maar veel beter, 5500 vestigingen in Canada., dus vrijwel op elke hoek

  • 17 September 2013 - 01:04

    Jack De Jäger Ham On Canada:

    Hi klaas jack again

    Tim Horton was a ice hockey player for Toronto
    In the 1960s he started the first coffee shop in Hamilton on Ottawa street

    (It is still there)

    Jack.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

klaas

Actief sinds 05 Okt. 2006
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 217215

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2019 - 15 December 2019

Zijderoute

01 Augustus 2013 - 31 Maart 2015

Panamerican

01 Februari 2007 - 15 December 2007

Van Ardennen naar Kaapstad

Landen bezocht: