Toyota - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van klaas panhuis - WaarBenJij.nu Toyota - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van klaas panhuis - WaarBenJij.nu

Toyota

Door: dat zie snel als je het verslag leest

Blijf op de hoogte en volg klaas

13 Oktober 2016 | Peru, Ayacucho

Even mijn enthousiasme delen.
In Trujillo gingen we naar de garage, we vulden veel formulieren in en (te) kortgerokte gastdames boden ons enkele keren een drankje aan (soort sangria zonder alcohol).
Maar toen we na anderhalf uur vroegen hoe laat we nu zouden worden geholpen zijn we maar onverrichterzake vertrokken. Te traag en bureaucratisch allemaal.
Hoe anders is dat in bij Toyota in Huancayo.
We vragen nu natuurlijk meteen of er een servizio rapido is, men knikt meteen heftig ja.
Korte procedure voor intake; wel wat foutjes maar ach. Propietario is Claas Ermelo en motornummer is Landcruiser. Weten zij veel.
Maar dan begint het. We vragen aanvankelijk om na te zien waarom het motorvermogen op grotere hoogte terugvalt (meestal verkeerde lucht-brandstofverhouding had ik al eens eerder vernomen) en om de (door ons meegebrachte) ruitenwissers te vervangen (lukte mij met geen mogelijkheid).
De dames voor de intake waren al erg aardig, maar zo ook de chef die de auto na de intake overneemt. Maar dan begint het echt. De werkplaatsmanager heeft onze auto gezien en wordt, zeg, lyrisch (logisch lijkt me) Hij is zelf een rallyrijder en vertelt ons uitgebreid over de internationale rally aanstaand weekend. We wisselen allerlei info uit en even later overhandigt hij ons een soort vuilniszak. Beleefdheidshalve zeg ik mucho gracias, maar even later blijkt wat er in de zak zit: 2 jacks, 4 t-shirts, 2 gordeltasjes, 2 petten en 2 hoeden. Alles uiteraard met Toyota logo. Nicolas is al weg helaas, want ik wil zeggen dat dit te gek is. De herkansing komt als hij weer terug komt met een uitgebreide routebeschrijving naar Cusco, incluis de onveilige stukken en de betere restaurantjes. Weer mucho gracias. Maar goed, hiervoor zijn we hier niet.
Intussen gaan de werkzaamheden aan de auto goed door en omdat de de chef heeft beloofd dat de auto voor 12 uur klaar is vraag ik tussendoor nog maar een paar reparaties.
Het dak gaat al een jaar veel te zwaar omhoog dus nam ik zelf nieuwe veren mee.
Helaas passen ze niet, maar omdat men de oude had gedemonteerd kon ik nu wel goed het juiste artikelnummer lezen. De nieuwe retour NL en dan de volgende keer de goeie meenemen. Juist voor 12 worden we gehaald om de auto weer in ontvangst te nemen. Ruitenwissers vervangen, brandstoffilter vervangen, lucht-brandstofverhouding bijgesteld. Maar (ongevraagd) ook alle checks (olie, vet, water) uitgevoerd en auto gewassen.
En als klap op de vuurpijl komt de manager vertellen dat hij het zo leuk vond dat we zijn garage bezochten. En dat alle service gratis is.
Natuurlijk moeten we met de auto en de chefs op de foto. En of we het goedvinden dat die op FaceBook zouden komen.
Kortom mensen, koop een Toyota.